Club Scion tC

Forum Utilities
More Maintenance & Repair Threads
Viewing Thread

05 scion tc restoration thread

  • 45 posts
  • Page 1 of 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
    • Jan 07, 2017 12:56:30 am
    • Edited 4 times, last by Harvey89 on Jan 07, 2017 1:18:56am.
    So like the title says this is going to be my thread following my adventures in restoring this horribly maintained scion back to its former former glory. Wish me luck.

    So the adventure starts with my friend saying I can buy her 05 scion tc for 800 dollars and a pos cutlass I had laying around that was broke down. Which was great because I needed a car that was dependable. Well the car had now side wondows, no back window, sunroof was stuck open a crack and just horribly taken care of.

    //https://flic.kr/p/QP9KbP

    I make it look good in the picture but there's scratches all over it, door panels aren't on it and about 2in of standing water on the floor. To get that much water out I wasn't left with many choices since I don't have access to a shop vac and I didn't think about a car washes vacuum till after so I drilled a couple 1/2in holes in the floor to drain the water. I plan to plug them later. No standing water now but Dang it still smells like a swamp.

    To remedy the windows I just put plastic over the back window for temporary. I buy a piece of Plexiglas 1/16th of an inch thick and cut it to the outline of the side windows.

    https://flic.kr/p/QqsGxo

    I just used tape to hold them up since its only till I find a good piece of glass.

    https://flic.kr/p/QqsGxo

    You can see in this one I got the sunroof to go down. The gearing that attaches the motor to the cables is stripped because the motor turns but all you hear is an annoying loud clicking sound.

    https://flic.kr/p/QWcgim

    Easy temporary stuff till I get disposable funds. Right now I'm more worried about making sure mechanically it's sound. So next Saturday I'll be doing an oil change with also a tune up (new spark plugs, air filter and obviously oil filter). I might buy another piece of Plexiglas for the back so I can at least see out of it. The oil I was thinking of using Valvoline Max life high mileage since the car has so many miles on it. Open to suggestions on what everyone thinks is the best oil. Well that concludes this episode of this adventure. hope to hear from you guys. I'll keep you posted with pics to, if I remember to take them lol.
    • Jan 07, 2017 1:07:51 am
    • Edited 1 times, last by Harvey89 on Jan 07, 2017 1:11:16am.
    Don't know what I'm doing wrong but it's not showing the photos. And I was really proud that I remembered to take them lol. Oh well I'll just post the links than.
    • Jan 07, 2017 6:29:46 pm
    yeah I haven't figured that out yet, but some image hosting sites don't work well on this forum. You can click "image" in the text box, but I've tried and sometimes it just doesn't work. It's fine to post the links to the images, instead.

    Wow the plexi might not be legal but you gotta do what you gotta do for now! Car-part.com is the national database of junkyards, could use that to find a used rear window.

    But thanks for the restoration thread! That car definitely needs some love! But I think that in time you'll get it restored and for the purchase price of $800, that's awesome! One thing at a time, but glad you're able to save another tC! Lots of abused tC's out there. It's like these owners got them just trashed them and threw them aside.

    For awhile there our insurance rates (tC owners) were going up and up. I've found that mine finally have stabilized and gone down! Those other tC owners were screwing up the insurance statistics for the rest of us. I know it's terrible but we were hoping they wouldn't be able to buy another tC to trash so that it wouldn't affect our insurance rates!

    Now a flood is different, that can happen to anyone, but it just reminded me of how many tC were trashed since the beginning in '04. Keep up the good work, you'll get it fixed!

    Oh and good to hear that the wiring harness (from your other post) wasn't hurt at all! That'll save you a lot of headaches since chasing electrical problems takes a lot of time and patience. Now it's just fixing up the other stuff. cool.
    • Jan 07, 2017 8:21:36 pm
    About the Plexiglas: I asked a couple of my sheriff friends and they said its good to go. AZ is just more concerned with whether or not you can see your side mirrors. In AZ I use www.aara.com (Arizona automotive recycling association) and they have a huge database of almost 20 junkyards. I'll be use them pretty religiously lol. I looked and I can buy the whole trunk door with glass for 225 so I'll probably do that in a couple weeks.
    • Jan 08, 2017 8:18:56 pm
    Harvey89 wrote:
    About the Plexiglas: I asked a couple of my sheriff friends and they said its good to go. AZ is just more concerned with whether or not you can see your side mirrors. In AZ I use www.aara.com (Arizona automotive recycling association) and they have a huge database of almost 20 junkyards. I'll be use them pretty religiously lol. I looked and I can buy the whole trunk door with glass for 225 so I'll probably do that in a couple weeks.


    good, just wanted to make sure you were legal and didn't want you to get pulled over. Hey $225 for the entire hatch? Good price, might have to repaint it, but that's a great price.
    • Jan 15, 2017 11:24:56 am
    Well did some work on the car today. Mostly just cleaning it up but I did fix some dents and the broken front bumper.

    Broken and the did a horrible job of fixing it.

    https://flic.kr/p/PYrqDG

    https://flic.kr/p/Rcq6q9

    So I know that in the near future I'm going to be buying a new bumper cover but I couldn't stand the sight of that so I did a very temporary but better looking job.

    https://flic.kr/p/Rcq63q

    It's just bondo with some metal reinforcement on the back side. And than I already painted the whole front bumper just because I was tired of looking at all these pits in it.

    I also did some ordering

    Got some new side mirrors that I think look way better. Should be here next Friday.

    https://flic.kr/p/R2Avjs

    And than I was scrolling through eBay and found a listing for 6 bosch platinum iridium fusion spark plugs for only 6.70 so I ordered those too just to see how well they work.

    Oh well that about all for today. It's starting to look a ton better than what it did when I got it.
    • Jan 16, 2017 10:45:50 am
    Hey I guess you could try the Bosch but the NGK would work the best in the tC1 engine. I know you got them cheap but Bosch o2 and spark plugs haven't been the best in the tC's engine. If you get a misfire code, we will know why.

    And about the bumper cover, hey I don't blame you, you fix what you can with what you can fix it with! Sure, it's not a new bumper cover, but it'll be better right now.

    Side mirrors look nice. What brand are they?
    • Jan 16, 2017 1:12:20 pm
    Yeah the spark plugs I just saw them on eBay so I thought hey 7 bucks I might add well try them. The nerd side of me like to experiment.

    The side mirrors I have no idea. I looked over the eBay page and couldn't find the name of the makers.

    http://m.ebay.com/itm/M3-...81926?txnId=1760991661017

    There's these link if you want to check them out. They are manual tho instead of powered but I didn't really care that much .
    • Jan 16, 2017 6:07:15 pm
    Harvey89 wrote:
    Yeah the spark plugs I just saw them on eBay so I thought hey 7 bucks I might add well try them. The nerd side of me like to experiment.

    The side mirrors I have no idea. I looked over the eBay page and couldn't find the name of the makers.

    http://m.ebay.com/itm/M3-...81926?txnId=1760991661017

    There's these link if you want to check them out. They are manual tho instead of powered but I didn't really care that much .


    hey I can see why you were buying the stuff you are, trying to get maximum bang-for-the-buck. Hey try the bosch plugs let us know how they do, and it's good to be a nerd! The mirrors are a chinese no-name, that's cool..

    I saw the pics of your tC, and the front hood looks like it has sun damage. Have you been able to use a rubbing compound on that? There are two that I like, meguiars ultimate compound and m105. The ultimate you can get at autozone, oreilly, etc. But the m105 I've only found it online. I think harbor freight sells the m105 but in a quart bottle! lol. Just thinking that maybe a rubbing compound could help the paint?
    • Jan 16, 2017 11:55:52 pm
    Nope, I did one up and my step dad had some paint that he wasn't using so I painted it.

    Finished up the body work.

    https://flic.kr/p/RiH2Zv

    https://flic.kr/p/R84Rok

    That's what it looked like in the can.

    https://flic.kr/p/R84Rnt

    And than on the car, looks pretty good. I'm not a pro but looks way way better. I definitely forgot how long it takes to prep a car for paint.

    https://flic.kr/p/R84RaV

    Had to throw my selfie in here lol
    • Jan 17, 2017 4:41:25 am
    oh so the paint was that bad you couldn't even use the rubbing compound. Wow.. yeah it does look A LOT better. You're right, the prep time is the longest of the whole painting process. Painting it is kinda quick! I've painted cars before. If you need the matte/sheen black for trim that's available from a company called SEM products, it's called "trim black" and it's like #8/can and you can get it at any paint supply house. It's the exact black they use on wiper blades, wiper arms, moldings, etc..

    just to let ya know if you need that.

    but again, the car looks MUCH better! congrats! and yeah I see the selfie! hahaha and good choice of a respirator! 3m is the best!
    • Jan 19, 2017 1:36:10 am
    Nice job, TC looks much better. Thanks for sharing the pics. I agree with Mich, NGK is a much better plug.

    I look forward to seeing more pics.
    • Jan 19, 2017 2:49:20 am
    Thanks for the pros guys. I really didn't even try any products to help restore the paint. I knew I would be painting it soon so I just decided to wait for that. Happened a little sooner than I thought when my step dad showed me the quart of paint, I fell in love with it instantly lol had to do the paint job that night lol. I'm definitely going to need a second job for all the parts that I want to buy for this car.
    • Jan 31, 2017 3:30:10 pm
    hey harvey.. thanks for the after pics! Looks a lot better. It's a matte finish but looks 100x's better than what you started out with! Any more news on the restoration?
    • Jan 31, 2017 6:54:10 pm
    Sadly I've been pretty broke so I haven't really had much money to do anything. Other than just cleaning the inside way more. The mirrors I ordered came in but they were allot smaller than what the pictures looked like and really cheap feeling, I installed then but I want exactly proud of them so I didn't really want the forum knowing how crappy they look lol.
    • Jan 31, 2017 6:59:29 pm
    Sadly I've been pretty broke so I haven't really had much money to do anything. Other than just cleaning the inside way more. The mirrors I ordered came in but they were allot smaller than what the pictures looked like and really cheap feeling, I installed then but I want exactly proud of them so I didn't really want the forum knowing how crappy they look lol.

    Hey we're all mostly broke too! Welcome to the ramen noodle club! It's crazy how those pictures look sooo good online then you get the part and feel it and think "Are you serious? This is junk!" Oh we would've smiled, patted you on your head then quietly asked you if those mirrors have a refund policy.. lol.. hey you are trying and that's progress right there! Ever think of the junkyard for some tC outside mirrors? I wonder if they'd be expensive..
    • Jan 31, 2017 7:05:23 pm
    Yeah I was thinking of going next weekend to go get the mirrors and the piece of trim that goes above license plate. That'll probably be all I do.

    And after I painted it I never wet sanded it so after I do that and buff it, it'll probably look all shiny and not so mat. Well either way I like it anyways. I'm trying to figure out what kind of graphics I want to paint on it.
    • Jan 31, 2017 7:09:08 pm
    Harvey89 wrote:
    Yeah I was thinking of going next weekend to go get the mirrors and the piece of trim that goes above license plate. That'll probably be all I do.

    And after I painted it I never wet sanded it so after I do that and buff it, it'll probably look all shiny and not so mat. Well either way I like it anyways. I'm trying to figure out what kind of graphics I want to paint on it.

    hey harvey when you look for that nameplate/handle that's broken. look closely at the new part, see if it's re-inforced. Toyota came out with a newer part to stop that from breaking. Just helping ya. Also, they break because people lift up on that point for the entire hatch not knowing it's just plastic! The best way is to push that button, then pull up on the metal edge by the tC logo. Just helping in case you don't know.

    ahh so didn't buff it out after the paint job, that makes sense. I think it's awesome how much you've done for so little.

    Hey how did those spark plugs work out? and what was the condition of the ones that were in there? (what brand was in there)
    • Feb 02, 2017 2:08:07 am
    Harvey89 wrote:
    Sadly I've been pretty broke so I haven't really had much money to do anything. Other than just cleaning the inside way more. The mirrors I ordered came in but they were allot smaller than what the pictures looked like and really cheap feeling, I installed then but I want exactly proud of them so I didn't really want the forum knowing how crappy they look lol.


    You have done an awesome job on a limited budget. You should get the window sticker that says not sponsored by mommy and daddy as your first graphic LOL http://offroadstickershop...nsored-by-mommy-and-daddy

    I am proud of you for the work you have done. Pat yourself on the back. You brought a TC out of the graveyard, resuscitated her!!
  • 45 posts
  • Page 1 of 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Jump to Forum:
Related Threads
Threads
Replies
Views
Last Post
©2017 Club Scion tC - Social Network for Scion enthusiasts.